Ikke kun en udmærket TJEKLISTE

– også en rigtig god ‘FORSIKRING

Når du har udarbejdet din stakeholder-liste (database/Excel-ark) har du ikke alene skabt dig selv en god ’krisekommunikations-tjekliste’ – listen (databasen) bliver samtidig en ganske vigtig ’forsikring’ for din virksomhed/organisation.

Med det mener jeg, at dine kolleger i de forskellige afdelinger jo har berøring med en række af virksomhedens eller organisationens forskellige stakeholders. Og du vil sikkert høre flere af disse kolleger sige, at deres medarbejdere skam både har styr på og overblik over de stakeholders, de hver især har kontakt til;

“Nogle har dem registreet på deres smartphone, andre har dem bare i hovedet… Men det plejer at fungere helt fint…”, siger de til dig.

Så hvorfor oprette en ny liste – for slet ikke at tale om en database?

Det er her, din liste – eller database – bliver en god forsikring:

Det sker nemlig ganske ofte, at man – midt i en krise – ikke liiiige kan få fat i den eller de medarbejdere, som har de informationer, man så brændende har behov for adgang til (typisk pga. ferie, sygdom, rejse osv.).

Og hvad betyder dét?

Ja, det kan jo blandt andet have den uheldige konsekvens, at flere stakeholders overhovedet ikke hører fra virksomheden – altså slet ikke får den version af ‘historien’ som du og resten af ledelsen ønsker, at de vigtige stakeholders skal have fra hestens egen mule!

Ikke hensigtsmæssigt. Faktisk ofte meget skadeligt – ikke mindst for enkeltpersoners – læs: topledelsens – anseelse og standing.

Derfor er det et must at have én central database, som altid er at finde et logisk og samtidig også et sikkert! sted.
Og tro mig: Har du én gang stået og manglet et sådant overblik, er du villig til at gå ganske langt for ikke at komme til det én gang til. Det virker nemlig både utjekket og uprofessionelt, når man som ledelse formår at kommunikere straks og målrettet med sine stakeholders, når der er allermest brug for det.

PS! Mange virksomheder opererer i dag over store dele af verden. Sørg derfor også for at have ordentligt styr på og overblik over samtlige tidszoner, så telefonmøder og videokonferencer (i videst mulige omgang) placeres, så alle får mulighed for at være med.